Nu ska jag gnälla igen….

Men inte på USA eller Botrygg utan på folk. Här i sjöstaden finns tydliga cykelbanor markerade och dom enda som jag tycker är OK att cykla på trottoaren är barn. I dag såg jag en tanta i röd klänning cykla på trottoaren i värsta slalom och det är inte OK. Sen kom en karl i 40-årsåldern i full kareta på inlines på trottoaren. Dom är ju helt livsfarliga och dom ska inte heller vara på trottoaren. Sen detta med okopplade hundar. Jag blir nästan galen på alla hundägare med sina lösspringande hundar och framförallt nu när fåglar och andra djur har sina ”barnkullar”. Vad är det med folk?

Sen när jag slängde soppåsen kollade jag på folks balkonger och där på var och varannan står det kolgrillar. Skräckexemplet i mitt hus är på andra våningen en balkong full med ”bråte” och trädgårdsmöbler av trä. Jag har känt att folk håller på som 17 och grillar med kol och det som oroar är ju förstås på brandrisken. Jag undrar vad brandförsvaret skulle tycka om det.

När jag flyttade in fick jag en bibba med regler som skulle skrivas under och skickas in och om jag inte är helt fel ute så är inga kolgrillar tillåtna på balkonger eller terrasser enligt dom reglerna. Får inte nya hyresgäster dom reglerna idag månntro. Elgrillar är ju helt OK. En vacker dag händer det väl en olycka och huset brinner ner.

En annan sak… var är piskställningarna? Finns det inga såna idag i moderna kvarter? Det är nåt som jag saknar väldigt mycket. Tänk så härligt att få piska dammet ur en trasmatta. Det finns inte en dammsugare som klarar av samma sak som en mattpiska. På ett ställe där jag har bott fanns det på taket.

Min mormor använde en sådan här. Min är lite mer avancerad.

den 29 juni, 2011