Anders Breivik – ett monster

Nu har jag fått en jävla huvudvärk. Jag har tittat på en video han har lagt upp på nätet och jag har läst lite ur det manifest han också har lagt upp på olika sajter.

Hans dröm om ”Knights Templar Europe”. Denna människa är mycket mycket psykiskt störd. Han ser sig som mänsklighetens frälsare där han själv är kung och Gud. Så mycket arbete han har lagt ner på detta manifest på drygt 1500 sidor där hans glödgade hat mot muslimer, marxister, kvinnor som kan tänka och mot homosexuella får fullt utrymme. Han jämställer socialdemokrater med marxister.

Jag tror inte att någon islamist skulle sjunka så lågt som att åka ut till en ö och kallblodigt skjuta ihjäl 85 ungdomar. Inte för att jag har så höga tankar om islamister precis men detta tror jag inte. Det denna ickemänniska Anders Breivik gjorde är det som ingen mänsklig varelser kunnat föreställa sig.

Jag hoppas att han får ruttna i fängelset eller så kommer någon att ta hand om honom. Jag har svårt att se honom fri för där kommer säkert någon att ta hand om honom. I Norge är straffet för terrordåd 21 år. Men detta måste väl ändå ge livstid.

Stackars anhöriga och dom som upplevde detta men överlevde men även en tanke går till hans mamma. Hur känns det att ha en son som kallblodigt har dödat 92 människor varav 85 är ungdomar. Det går inte att greppa.

24 juli, 2011